Slamákovise

Následující záběry jsou otřesné

War... War never changes

Pondělí, 1. říjen 2007, 07:47 Žvásty
atomofka

Minulost


Project Update: Well, it's done. We shipped Fallout!

Actually, we silvered today, which means that we should be in major stores by Oct 10. So, it hasn't really shipped yet, but the duplication and manufacturing has begun! Shipped, silver - hey, we're done! -- 1 Oct 1997 @ 1615 PST

Jinými slovy je tomu dnes právě deset let, co byla vylisována »master« kopie postnukleárního RPG Fallout, ověnčeného bezpočtem titulů Hra roku a dodnes s láskou vzpomínaného miliony hráčů na celém světě, včetně mě. O to neradostnější byl její osud v průběhu uplynulé dekády.

K Falloutu jsem se sice dostal až s dvouletým zpožděním – na podzim roku 1999 poté, co vyšel na CD v časopise Level –, ale o to déle mě nepustil. Kvůli čekání na Fallout 2 jsem začal Level pravidelněji kupovat a když v červnu 2000 vyšel, zase jsem přestal. Když mi v září toho roku zavedli tydlencty internety, měl jsem jasno v tom, co na nich budu dělat. Při vzpomínkách na bastlení Vaultu budoucnosti, chaty s vývojáři Fallout Tactics ve dvě hodiny ráno SELČ a neustálé změny hostingu mačkám slzu nostalgie. À propos, poznáváte nový dezén těchto stránek? (Iečkáři mají smůlu; tak dlouho jsem to nedělal a nemám už ani chuť pro modrou srágoru optimalizovat. Děkuji za případné pochopení.)

Budoucnost

Fallout je herní série, která na plnohodnotné pokračování čeká už devět let. Místo něj nám byl nabídnut takticko-bojový derivát (který nebyl špatný, ale ani nikterak excelentní a v mnoha ohledech popíral fakta z Falloutu 1 a 2), naprosto ostudná bojovka pro konzole (shodou okolností poslední trapas Interplay předtím, než šla břichem vzhůru) a fantasy RPG využívající upravený systém pravidel z Falloutu. Mezitím byly práce na Falloutu 3 započaty a následně zrušeny nejméně třikrát; naposledy proto, že vývojáři byli přesunuti na řečený konzolový titul, navíc v době, kdy Fallout 3 byl asi z poloviny hotov (podle odhadu samotných vývojářů). Je se čemu divit, že se z nás staly blyštivé krystalky čiré zášti?

Je jasné, že v průběhu tohoto cirkusu si fanoušci vysnili několik scénářů, jak by to mohlo nakonec být. Byli jsme si téměř jisti, že FO3 udělá Black Isle (i když už tam nezbyl jediný původní vývojář, ale Chris Avellone a J. E. Sawyer byli fajn), nebo Troika (ta se pravděpodobně o Fallout ucházela, ale neměla dost peněz Leon Boyarsky to popřel, ale Troika se pokusila vytvořit novou postapo hru), nebo možná inXile Briana Farga, nebo zkrátka někdo takový. Že Fallout 3 bude vyvíjet Bethesda, která má tradici vysoce ceněných RPG zcela jiného druhu a s »falloutovitými« hrami nemá zkušenosti, nenapadlo snad nikoho, dokud se to nestalo. Je se čemu divit, že už od počátku jsme byli nedůvěřiví?

Po devíti letech čekání (v mém případě vlastně »jen« sedmi, ale co na tom) se vidina Svatého Grálu začíná přibližovat — a tu se k nám Bethesda chová… tak, jak se chová. Nedosti na tom, že z nás léta dělala blbce Interplay…

Ovšemže nemá Bethesda žádnou povinnost řídit se našimi názory. Nic nám nedluží. Pokud od vývojářů očekávám, že nám budou naslouchat, je za tím čistá logika: Když si firma koupí licenci na nějaké intelektuální vlastnictví, činí tak nejspíše se záměrem na tom vlastnictví vydělat. A nejsme snad právě my to »tvrdé jádro« spotřebitelské základny? Copak není přirozené, že hra s názvem Fallout 3 přiláká primárně nás a vzbudí očekávání primárně v nás? Nejsme-li právě my jádrem cílové skupiny, proč tu hru nenazvou jinak? Nemuseli kvůli tomu kupovat drahou licenci…

Možná vím. Mnoho z nás si totiž koupí Fallout 3, i kdyby byl sebesmrdutěji podělán. Co si budeme povídat — osobně si dokonce kvůli tomu hodlám koupit nový počítač. A také proto, abych mohl pohodlně sledovat anime v HD, ale pssst. Ostatně je stále místo pro trochu optimismu; o isometrický pohled a tahový systém soubojů jsme sice přišli, ale vývojáři prý chtějí nelineární děj a svobodu v činech s odpovídajícími důsledky, což je ještě o ždibec důležitější - alespoň IMHO.

Kéž i nadále nacházíte v pustinách vodu, která nesvítí.

Nedočkavci na NMA začali slavit už minulý týden.

Nahoru

Komentovat

Ne, že by to někoho zajímalo, ale tady si můžete vylít srdce. Slamákovise nenese odpovědnost za obsah komentářů, které jsou dílem svých autorů, avšak vyhrazuje si právo je mazat, nebudou-li se jí líbit.